Arm pump – cu siguranta toti am auzit de acest termen, poate chiar am trait momentul acela cand nu mai putem tine ghidonul in maini, antebratele stand parca sa explodeze!
Aceasta suprasolicitare a antebratelor apare chiar si la cei mai experimentati piloti, de notat, Graham Jarvis la Though One 2014, pana la cei de nivel hobby. Fara nici un leac sigur pana in momentul de fata, am ales pentru voi cateva metode ce va pot salva de aceste momente neplacute.
Pentru prima data, trebuie sa intelegem ce se intampla cand antebratele parca iau foc, stau sa explodeze, sa intelegem ce este defapt acest “Arm Pump”. Daca prin alte tarii se scot volume de carti despre aceasta problema, noi o sa explicam in cateva randuri ce inseamna cu adevarat. Nu e o problema medicala, este defapt suprasolicitarea muschilor antebratului; atunci cand muschii sunt “intinsi” la maxim datorita strangerii ghidonului in maini. Atunci cand strangem de ghidon muschii incordati reduc circulatia sangelui in antebrat in unele cazuri oprind complet circulatia acestuia. In lipsa sangelui oxigenat, apare acidul lactic ce duce la crampe musculare deci “blocarea” muschilor.
Asadar in enduro si in motocross aparitia acestui fenomen este mult mai des intalnit decat in cazul escaladarii. De ce? Pentru ca in cazul escaladarii muschii au timp sa se relaxeze, in sportul cu motor, prin simplul fapt ca tinem ghidonul in maini, muschii sunt incordati.

Primul sfat pe care il credem si cel mai important, este stilul de pilotj si mai exact pozitia pe motocicleta! Nu strangeti ghidonul si nu distribuiti greutatea corpului pe brate. Folositi-va de picioare! Infigeti bine genunchii in rezervor sau sa si astfel mainile nu mai devin un suport pentru cateva zeci de kilograme. Stant in pozitia de “atac” pe motocicleta, umerii vor fi intodeauna deasupra ghidonului, deci bratele nu vor fi intinse si solicitate inutil.
Un al doilea sfat, foarte usor de “rezolvat” este psihicul. Nu intrati in panica, nu uitati sa respirati! O respiratie corecta duce acel oxigen in muschi. Cand totul este haotic pe motor, uitam chiar sa respiram solicitand nu numai bratele ci si intregul corp.

Mitul cu “zaharul pentru febra musculara”… utati de el! O dieta saraca, plina de zaharuri si lipsita de nutrienti de valoare duce mult mai repede la obosirea muschilor. S-a dovedit ca zaharul contribuie la formarea mult mai rapida a acidului lactic in muschi! Simpla solutie pentru o buna eliminarea a acestuia este apa. Chiar daca nu aveti o dieta stricta, cu o saptamana inainte de cursa incercati sa stati deoparte de zaharuri, mancaruri prajite si din nou, beti macar un minim de 2l de apa pe zi.
Setarile suspensiei. Cu siguranta unul din factorii cei mai importanti in evolutia unui pilot! O suspensie bine reglata reduce lupta cu ghidonul, in enduro suspensia trebuie sa preia socurile in asa fel incat sa nu le simtim in ghidon, dar am mai vazut si cazuri in care cu suspensie de FMX s-a intrat pe paru.
Incalzirea. Cati dintre cei aliniati la start fac o mica incalzire inainte de cursa? Simple exercitii asigura buna circulatia a sangelui in antebrate, iar pentru cei lenesi chiar si 2 prosoape inmuiate in apa calda si puse pe maini pot face diferenta. Iar daca ai uitat de incalzire si ti-ai adus aminte chiar la start, mai ai o ultima solutie: pune varful degetelor pe mansoane si impinge incheietura mainii spre inainte; numara 20 de secunde in aceasta pozitie si repeta de 3 ori cu pauza de 1-2 secunde apoi scutura mainile bine!
Conditia fizica. Elementul X din evolutia pilotului. O conditie fizica bine pusa la punct o sa va scuteasca de multe probleme! Alergare, bicileta, inot, dar nu facute de mantuiala!