La finalul celor 14 zile de cursă și după peste 7.000 de kilometri, Emanuel Gyenes a câștigat ediția 2025 a Raliului Dakar, la clasa fără asistență tehnică. Pilotul sătmărean a avut un duel extrem de strâns în ultimele trei zile cu pilotul francez Benjamin Melot. Înaintea ultimilor 61 de kilometri de probă specială, între cei doi era un ecart de doar un minut. Acesta este al doilea titlu câștigat de Mani la Original by Motul (Malle Moto), după cel din 2020.
Emanuel Gyenes (#34 Autonet Motorcycle Team): „Am reușit să obțin victoria la Original by Motul! Nu-mi vine să cred! Nu cred că am luptat niciodată atât de tare pentru secunde, cum am făcut-o în ultimii 30 de kilometri din speciala de la finalul raliului. S-a dat startul în bloc, am plecat 15 odată, iar tura mea a fost penultima, dându-se startul în ordinea inversă a clasamentului din etapa a 11-a. Am plecat bine, am fost primul. Dar în dune am intrat al doilea, după Lorenzo Santolino. Ulterior am mers după Benji (Benajamin Melot).
El a mers bine, știam că nu-l pot depăși în dune. Totuși, la kilometrul 27 am fost foarte atent la GPS și am marcat waypointul, iar după aceea am văzut că trei piloți se întorc să marcheze acest waypoint. Printre cei care s-au întors a fost și Benji, iar când l-am văzut, am început să trag tare și ultimii 30 de kilometri am mers cât am putut. La kilometrul 45 am pus motocicleta jos într-un viraj cu nisip fin, și din urmă a venit Charlie Herbst, care e mai rapid decât mine în dune, și nu a vrut să mă depășească, să nu mă tragă după el. Cum nu s-a putut opri, a intrat în motocicleta mea care era jos. Mi-a îndoit toba. Era să o pierd, dar nu m-a interesat, am urcat imediat pe motocicletă și am mers mai departe pentru că secundele erau importante. Când am ajuns la finiș, am aflat că am câștigat. Este incredibil cum a fost această ultimă probă! Cea mai intensă pe care am trăit-o în 15 Dakaruri.
Au fost 14 zile de cursă grele, o ediție dură cu mult frig și mă bucur că am terminat și am gestionat bine cele șase seturi de pneuri pe care am avut voie să le folosim în acest an. Mi-am dorit să termin în primii 30 în clasamentul general al clasei moto, dar nu credeam că voi ajunge pe locul 20.
Mulțumesc tuturor celor care au făcut posibilă participarea mea la ediția 2025 a Raliului Dakar, și tuturor celor care mi-au lăsat mesaje de-a lungul celor aproape trei săptămâni petrecute în Arabia Saudită!“.
Mani a condus la categoria Original (fără asistență tehnică) de-a lungul a 10 din totalul de 12 etape. O penalizare primită în etapa de 48 de ore – pentru că într-o zonă cu mult praf nu a marcat un waypoint trecând la 3 metri de el – i-a dat posibilitatea lui Benjamin Melot să preia conducerea. Mani a recuperat cele 15 minute de penalizare și, la intrarea în Empty Quarter, avea un avans de peste 13 minute în fața pilotului francez. Cum Benji este mai rapid în dune, a recuperat și a pornit pe ultima probă specială din postura de lider al clasei, având un avans de un minut. Chiar dacă proba a fost scurtă, doar 61 de kilometri, Mani a reușit să aibă un ritm atât de bun în ultima jumătate, încât la final a câștigat categoria cu un avans de 03 min 05 sec.
Din 15 starturi în Dakar, Mani Gyenes a ajuns la finiș în 13 ediții și a strâns patru victorii: două la clasa Maraton în perioada când raliul se desfășura în America Latină și două la Original by Motul, clasa fără asistență tehnică, în Arabia Saudită.
Ritmul pe care l-a avut în acest an i-a adus și un loc 10 la Rally2 și 20 în clasamentul general al categoriei moto. Acest duel strâns avut cu Benji Melot, care, alături de Mani, a fost ambasador, în ultimele două ediții, a fost posibil pentru că ambii au concurat cu aceeași generație de KTM 450 Rally Replica.
Datorită susținerii Țiriac Collection și Fundației Țiriac, Mani a putut participa în Raliul Dakar 2025 cu cea mai recentă motocicletă KTM disponibilă pentru piloții privați. Iar duminică, 19 ianuarie, la revenirea în țară, va merge la Galeria Țiriac Collection din Otopeni, pentru o sesiune „Meet & Greet“ în intervalul orar 12:30 – 14:30.
La festivitatea de premiere organizată chiar în deșertul Empty Quarter, Mani Gyenes a primit trofeul din mâinile lui Jacky Ickx, câștigător atât al Raliului Dakar, cât și al cursei de 24 de ore de la Le Mans.
Clasament Original by Motul Dakar 2025
1. Emanuel Gyenes (ROU) 58h 25 min 42 sec
2. Benjamin Melot (FRA) + 03min 05 sec
3. Jaromir Romancik (CZE) +1h 27min 43sec
4. Jerome Martiny (BEL) + 1h 51min 10sec
5. Mike Wiedemann (DEU) + 4h 17min 53sec
Ce înseamnă Original/Malle Moto
Concurenții de la această categorie a Raliului Dakar nu beneficiază de asistență tehnică. La finalul fiecărei zile, când ajung în bivuac, trebuie să-și pregătească singuri motocicleta pentru etapa următoare. Organizatorii transportă pentru fiecare rider o cutie în care acesta își pune câteva piese și diverse accesorii, un set de jante, șase seturi de pneuri, un cort, o geantă de voiaj. Participanților li se mai pun la dispoziție: generator, compresor, trusă de scule, sac de dormit, covoraș de lucru etc.
Dimensiunea cutiei: 80 cm x 45 cm x 30 cm – 80 litri.
Se spune că aceasta se apropie cel mai mult de modul în care se concura în primele ediții din Africa ale Raliului Dakar și acesta este cel mai dur mod în care poți trăi cea mai cunoscută provocare de anduranță din motorsport.